Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!

RethinkRebels: upcycling textiel

Om upcycling onder textiel te stimuleren, is RethinkRebels gestart met de 100×1000 Upcycling Club. Hierin verkennen kledingmerken upcycling als verdienmodel. Het doel van deelnemende bedrijven is om ieder jaar duizend kledingstukken te upcyclen.

Vanuit de textielbranche is er veel belangstelling en actieve deelname aan dit project. Upcycling van textiel levert vernieuwende, opvallende kleding op. En vooral: het voorkomt de verbranding van nog goed maar onverkochte kleding. Diverse nationale en internationale merken zijn hier al actief mee bezig en geupcycled textiel wordt al door diverse bekende personen gedragen (bijvoorbeeld Taylor Swift, Pink of Victoria Koblenko).

De business case voor geupcycled textiel is in beeld gebracht en vergeleken met lineaire verkoop. Bij het lineaire model is de verkoopmarge 100 procent tot negatief als de onverkochte kleding moet worden weggegooid. Bij geupcycled textiel blijft de verkoopmarge tussen de 56 en 78 procent, afhankelijk van het prijsniveau van het geupcyclede product. Economisch lijkt het daarmee een interessant concept dat ook nog eens goed is voor het milieu en zeker geaccepteerd wordt door modebewuste consumenten.

Werk je in de textielsector en wil je ook met upcycling aan de slag? Sluit je aan via Rachel Cannegieter: Rachel@rethinkrebels.com.

Bekijk de samenvatting van de laatste bijeenkomst.

100×1000 Upcycling Club

Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!