Asito: weg met de wegwerphandschoen
Een circulaire economie gaat nooit werken als je op je eigen eiland blijft, daar is Franne Jelske Anema van overtuigd. Zij is innovatiemanager bij schoonmaakbedrijf Asito. Samen met concurrenten CSU Cleaning Services en Gom ontwikkelden ze recyclebare handschoenen, de Gloovy Eco Gloves.
‘De wegwerphandschoenen werden verbrand. Nu houden we materialen in een closed loop en is er veel minder virgin materiaal nodig voor de productie. Om dit voor elkaar te krijgen heb je de hele keten nodig. Van leveranciers tot producenten, maar ook gebruikers. Samenwerking is essentieel.’
‘Tegelijkertijd gaat verduurzamen ook om andere keuzes maken. Aan het begin van een contract gaan we hierover het gesprek aan. Zo doen we liever geen nachtschoonmaak meer, gebouwen hoeven dan niet extra verlicht en verwarmd te worden. Dat scheelt ontzettend veel energie.’
Centrale afvalstations
‘Maar ook: is het nodig om onder ieder bureau een prullenbak te plaatsen? Of kun je ook reinigen zonder chemicaliën? Minder – of niet gebruiken – is de grootste winst die je kunt halen. We gebruiken zo’n 70 duizend afvalzakken per dag. Door gebruik te maken van centrale afvalstations heb je veel minder zakken nodig en heb je ook minder halflege zakken.’
‘Door onze leveranciers te vragen mee te denken, hebben we nu afvalzakken die voor 80 tot 100 procent bestaan uit gerecycled materiaal. In 2022 bestond zo’n 20 procent van onze voorraad vuilniszakken uit gerecycled materiaal. Deze zakken zijn nog flink duurder dan die van virgin materiaal.’
Volledig circulair in 2030
‘Omdat het gaat om grote hoeveelheden is overstappen dus een flinke investering. We zetten nu vol in op refuse en reduce, zodat we het resterende deel kunnen vervangen voor zakken van gerecycled plastic. Dan valt de verhoging in totale kosten mee. Als alle schoonmaakbedrijven overstappen naar deze vuilniszakken, scheelt dit 76 procent CO2-uitstoot ten opzichte van virgin plastic.’
‘In 2030 willen wij volledig circulair werken. Dat krijgen we alleen voor elkaar als we anders naar processen kijken. Maar dat kunnen we onmogelijk alleen, we zijn continu in gesprek met producenten, leveranciers, klanten en concurrenten. We roepen de markt op: heb je een idee, kom langs dan gaan we kijken hoe we dit kunnen testen!’