Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!

Herbruikbare verpakkingen: wat Nederlandse supermarkten van Frankrijk kunnen leren

Supermarkten in vier regio’s in noordwest Frankrijk voeren volgend jaar een industrieel hergebruik systeem in met 30 miljoen herbruikbare glazen flessen en conservenpotten. Aan deze pilot doen merken, retailers en supermarkten mee en de operatie wordt gecoördineerd door Citeo, het Franse Verpact. Een doorbraak waar Nederland – en Europa – van kunnen leren, zegt Hilde Beugelink van SUP Zero.

Beugelink adviseert met SUP Zero bedrijven die een overstap willen maken van Single Use Plastic (SUP) naar Zero Waste. Zo helpt het Albert Heijn met het invoeren van Rethink en Reuse- oplossingen om wegwerpplastic te voorkomen en bevorderen van herbruikbare verpakkingen. ‘Denk aan tappen van producten in eigen verpakkingen. Ook zijn we nu bezig met een speciaal Allerhande nummer rond gedragsverandering bij consumenten.’

tekst loopt door onder de foto

Aan de hand van het Franse voorbeeld legt Beugelink uit waar een succesvol systeem voor hergebruik aan moet voldoen. ‘Frankrijk loopt voorop als het gaat over herbruikbare verpakkingen, dit heeft te maken met strengere wetgeving’, begint Hilde Beugelink van SUP Zero. ‘Dat heeft ervoor gezorgd dat nu grote A-merken en supermarkten samenwerken in dit systeem. Het is de bedoeling dat ze de eerste 2 jaar glas gebruiken en erna overstappen op plastic. Als dit goed gaat, willen ze dit voor heel Frankrijk invoeren.’

Als eerste is volgens haar gebruiksgemak belangrijk wil deze grootschalige pilot slagen. ‘Klanten willen geen extra moeite hoeven doen, ze willen hun flessen en potten gewoon in de supermarkt kunnen inleveren. Zoals het er nu naar uitziet, kunnen klanten deze flessen en potten gewoon inleveren in supermarkten. Die hiervoor een retoursysteem in de winkel plaatsen.’

Maar ook aan de ‘achterkant’ moet zo’n systeem goed geregeld zijn, weet Beugelink. ‘Zo is standaardisatie belangrijk, dit zorgt voor efficiëntere processen. Hiervoor hebben in Frankrijk verpakkingsproducenten nu een uitwisselbare standaardmaat gelanceerd. Deze worden op een centraal punt gewassen en worden zo weer verdeeld. Citeo coördineert dit en heeft hiervoor een budget van 450 miljoen euro. Het is belangrijk dat de hele supply chain ingericht is op hergebruik. Van productie tot retail. Door ook samenwerking krijg je dit voor elkaar.’

Om ervoor te zorgen dat consumenten de flessen en potten terugbrengen, betalen ze statiegeld. De hoogte van dit bedrag is nog niet bekend. Volgens Beugelink kan dit zorgen voor gedragsverandering bij consumenten, maar moeten herbruikbare systemen ook andere voordelen bieden om succesvol te zijn. ‘Denk aan lagere kosten of hogere kwaliteit. Het milieuvoordelen-argument alleen, werkt vaak niet.’

In Nederland werken supermarkten, Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, Verpact, Federatie Nederlandse Voedingsindustrie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen aan de Reuse Roadmap 2030. Beugelink: ‘We hebben nu een gezamenlijke visie met als belangrijkste uitgangspunt dat er meer herbruikbare verpakkingen in supermarkten komen. Dit krijgen we voor elkaar met standaardisatie, een gezamenlijke pool en er moet zo min mogelijk veranderen voor klanten.’

Dit artikel is een uitwerking van een van de sessies van de Reusable Packaging Fair in Den Bosch. Tijdens deze tweede editie kwamen zo’n 500 deelnemers bij elkaar voor goede voorbeelden, kennis en inspiratie. Benieuwd naar de andere sessies? Bij Mission Reuse vind je een overzicht van meerdere artikelen.