Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!

Hoe de Refill Coalition een succesvolle oplossing voor hergebruik ontwierp

De Refill Coalition in het Verenigd Koninkrijk is een samenwerkingsverband van retailers, apparatuur-, was- en logistieke bedrijven die gezamenlijk een schaalbare en gestandaardiseerde oplossing voor herbruikbare verpakkingen hebben gecreëerd. Dit systeem is zowel voor in de winkel als voor online retourzendingen van consumenten. In deze sessie legde Catherine Conway uit hoe ze dit hebben gedaan, welke uitdagingen ze tegenkwamen en wat de resultaten zijn van hun proefprojecten.

De Refill Coalition heeft een systeem ontwikkeld van de herbruikbare bulkcontainer. Het is bedoeld om op grote schaal navullingen te leveren voor voedselproducten (bijv. ontbijtgranen en pasta) en huishoudelijke producten (bijv. schoonmaak- en persoonlijke verzorgingsproducten). Dit verwijdert wegwerpplastic verpakkingen bij het transport van goederen van leverancier naar klant en bevordert efficiëntie. Zo is er geen extra werk voor de medewerkers van de supermarkt. Het filmpje op https://www.refillcoalition.com/ laat mooi zien hoe het werkt. De lege verpakkingen worden daarna weer ingenomen, gewassen en opnieuw gevuld voor hergebruik. Het doel is om deze verpakkingen minimaal 60 keer opnieuw te gebruiken. Consumenten kunnen dan hun eigen herbruikbare verpakkingen meenemen naar winkels, zoals Aldi, en deze kunnen laten vullen met producten zoals granen.

Enkele interessante cijfers bij de test bij Aldi-winkels:

In de proef die in twee Aldi-winkels werd uitgevoerd,

  • was de prijs voor herbruikbare verpakkingen 5% lager dan voor single-use verpakkingen
  • 30 procent van de klanten nam hun eigen container mee.
  • 30 procent lagere kosten
  • 99 procent minder verpakkingen
  • 23 procent minder CO2-uitstoot
  • 86 procent vermindering in werkuren en kosten per week

De online retailer Ocado testte herbruikbare verpakkingen voor producten zoals pasta, rijst en wasmiddelen. De verpakkingen waren opzettelijk “lelijk” ontworpen om klanten bewust te maken van het hergebruikssysteem. Er was geen statiegeld en de verpakkingen hadden een trackcode zodat Ocado bijhield wie welke verpakking had.
Het systeem was zeer populair, met een grotere vraag dan verwacht, waardoor de producten snel uitverkocht waren. Het plan is nu om dit systeem verder uit te breiden, van drie naar zeven distributiecentra, en later naar meer producten. Er wordt ook met merken gepraat om hen te betrekken en met de ontwikkelde verpakkingen te werken.

De Refill Coalition werkt als een samenwerkingsverband waarin verschillende partijen gezamenlijk hun krachten bundelen. Het project heeft vier jaar geduurd om het idee tot uitvoering te brengen, waarbij de hele keten werd meegenomen in het ontwerp- en testproces om haalbaarheid te waarborgen. Een van de grootste uitdagingen was de lange tijd die het kostte om hergebruik op grote schaal te implementeren.

Het is essentieel om samen te werken en kosten te delen, aangezien geen enkele retailer of merk dit alleen kan oplossen.
De concurrentiewetgeving wordt vaak als een obstakel gezien, maar in werkelijkheid is dit niet het grootste probleem.
Systeemverandering is nodig, en dat kan niet van de ene op de andere dag gebeuren.
Doel: De coalitie streeft ernaar om een wereldwijde standaard voor herbruikbare verpakkingen te ontwikkelen, zodat hergebruik op grotere schaal mogelijk wordt.

Dit artikel is een uitwerking van een van de sessies van de Reusable Packaging Fair in Den Bosch. Tijdens deze tweede editie kwamen zo’n 500 deelnemers bij elkaar voor goede voorbeelden, kennis en inspiratie. Benieuwd naar de andere sessies? Bij Mission Reuse vind je een overzicht van meerdere artikelen.