Ook in de cosmetica steeds meer herbruikbare verpakkingen
Wist je dat een spraydopje van bijvoorbeeld parfum meer dan tien verschillende onderdelen bevat? En dat veel van deze onderdelen weer uit andere materialen bestaan? Hierdoor kun je zulke spraydopjes niet goed recyclen en belandt het – na één keer gebruiken – op de vuilnisbelt. En dat is zonde, want herbruikbare verpakkingen zijn ook mogelijk voor cosmeticaproducten. Zo laat Emmilie Kuks, duurzaam verpakkingsspecialist bij Now New Next, zien.
Want voorbeelden zijn er genoeg. ‘Zo heeft het Britse Selfridges een parfum fountain in hun winkel. Hier kunnen klanten zelf de flesjes bijvullen en hoeft er niet steeds een nieuw flesje geproduceerd te worden’, legt Kuks uit. Ook in Nederland vind je zulke hervulstations onder andere van het merk Mugler. Kuks: ‘Je schaft één keer een flesje aan en als dit leeg is kun je dit weer bijvullen in de winkel. Dit scheelt ruim 80 procent plastic ten opzichte van steeds weer een nieuw flesje kopen.’
tekst loopt door onder de foto
Shampoo, douchegel of handzeep uit een dispenser
Ook andere producten en merken maken gebruik van refill on the go waar klanten in de winkel zelf of onder begeleiding van personeel hun product bijvullen. ‘Denk aan shampoo, douchegel of handzeep. Deze methode met dispensers komt steeds vaker voor’, aldus Kuks.
tekst loopt door onder de foto
Een andere manier van herbruikbare verpakkingen in de cosmetica is de refill at home. ‘Dit lijkt eigenlijk het meest op wat de consument gewend is, alleen zit het in een andere verpakking. Zo heeft Rituals bodycreme die je kunt hervullen. De navulling zit dan in een plastic container die je in de originele glazen pot doet. Het nadeel van zo’n systeem is dat de impact maar beperkt is. Je hebt nog steeds wegwerpverpakking nodig. Of neem de zeep van Meadow, die zitten in aluminiumblikjes.’
Tekst loopt door onder de afbeelding
Concentraat kan verpakking en uitstoot van transport besparen
Tegelijkertijd biedt refill at home ook kansen. Want zo’n 80 procent van cosmeticaproducten bestaat uit water en dat wordt ook weer overal naartoe getransporteerd. ‘Daarom kan een concentraat, zoals poeder of een tablet, veel verpakking en uitstoot van transport besparen. Dove heeft een concentraat voor douchegel waar je zelf water aan moet toevoegen. Dit gaat in een aluminium fles, die kun je aan het einde van zijn levensduur weer recyclen. Dat gebeurt al, dus hiervoor hoef je het systeem niet te veranderen.’
tekst gaat door onder de afbeelding
Ook Erik Troost van L’oreal ziet kansen in productinnovaties, zoals droogvriezen of concentraat van een product. Tegelijkertijd blijft hij kritisch: ‘Deze innovaties zijn heel erg productafhankelijk, 90 procent hiervan mislukt. Maar we moeten het wel blijven onderzoeken. We blijven pilots doen – ook al mislukken ze – je leert hier ontzettend veel van.’
Monomateriaal zorgt voor 60 procent minder plastic per verpakking
Maar het gaat niet alleen om productinnovatie, verzekert Troost. ‘We moeten samenwerken in de hele keten. Producenten, consumenten en alle schakels daartussen. Hiervoor gooien we zelf het roer om en introduceren we steeds meer hervulbare verpakkingen en proberen we andere producenten en merken mee te nemen.’
Zo gebruikt het merk voor shampoos navulbare zakken, gemaakt van monomaterialen die beter te recyclen zijn. Dit zorgt volgens Troost voor een besparing van 60 procent plastic per verpakking. Ook legt hij uit dat het doel is om meer recyclaat te gebruiken. Tegelijkertijd weet hij maar al te goed dat deze markt onder druk ligt. ‘Wie het nieuws heeft gevolgd, weet dat er de afgelopen periode een aantal grote plasticrecyclers failliet zijn gegaan. Bovendien kunnen we plastic niet eindeloos blijven recyclen, omdat wij materialen van foodgrade moeten leveren.’
Dit artikel is een uitwerking van een van de sessies van de Reusable Packaging Fair in Den Bosch. Tijdens deze tweede editie kwamen zo’n 500 deelnemers bij elkaar voor goede voorbeelden, kennis en inspiratie. Benieuwd naar de andere sessies? Bij Mission Reuse vind je een overzicht van meerdere artikelen.