
Peeze en de herbruikbare koffieverpakking
Wist je dat we in Nederland per jaar zo’n 18,6 miljard kopjes koffiedrinken? Dit leidt tot veel afval: onder andere koffiedrab, wegwerpbekers en verpakkingen. Tom Freriks is marketingmanager bij Koffiebranderij Peeze. Deze Arnhemse branderij heeft als doel zo duurzaam mogelijke en afvalvrije koffie te produceren. ‘De wereldwijde klimaatimpact van koffie is enorm. Als leverancier en branderij heeft alles wat wij doen gevolgen.’
‘Die verantwoordelijkheid pakken we. We willen een eerlijk product. Met een eerlijke prijs voor de boer en dat gaat verder dan een keurmerk. Zo kiezen we voor lange samenwerking met onze boeren. Hierdoor krijgen wij consistentie in smaak en de boeren hebben inkomenszekerheid.’
‘Binnen deze samenwerking doen we ook verduurzamingsprojecten met boeren. Zo planten we actief (inheemse) bomen aan op de plantages, zorgen we voor professionele compostinstallaties en leiden we boeren op tot imker. Zo hebben ze een extra inkomstenbron.’

Fors besparen op grondstoffen en afval
‘Ook in Nederland doen we zoveel mogelijk om onze impact te verminderen en zetten we in op de kracht van hergebruik. Zo hergebruiken we 75 procent van de warmte die vrijkomt tijdens het branden in onze branderij. De koffie die we leveren aan bedrijven, leveren we in herbruikbare emmers. Dit scheelt per 1000 kilo koffie zo’n 186 m2 plastic en 94 meter aan karton. Grotere klanten nemen een paar duizend kilo koffie per jaar af. Hiermee besparen zij fors op grondstoffen en afval.’
Reststroom van de een is grondstof van ander
‘De jutezakken waarin de ongebrande koffiebonen aankomen, gaan naar de meubelindustrie als biobased grondstof. En ook de koffievliesjes die vrijkomen bij het branden van koffie, krijgen een tweede leven in onder andere een lokaal voedselbos. De vliesjes gebruiken ze als bodemverbeteraar en samen met Hogeschool Van Hall Larenstein – VHL University of Applied Sciences onderzoeken we welke voordelen dit oplevert. Tenslotte compenseren we onze CO2-uitstoot in de hele keten door te investeren in schone kooktoestellen op de koffieplantages in Ethiopië.’
‘Circulariteit draait om samenwerking, de reststroom van de een is de grondstof van de ander. Om die kringloop te sluiten is innovatie nodig, dat kan gaan om nieuwe technieken, maar ook om nieuwe partners waar je mee gaat pionieren.’