Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!

Thuiswinkel.org lanceert duurzaamheidscertificaat

Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor de e-commerce sector, komt met een onafhankelijke duurzaamheidscertificering. De eerste 11 webshops hebben deze certificering doorlopen en maken met het certificaat actief werk van duurzamere consumptiegoederen. Algemeen directeur van Thuiswinkel.org, Marlene ten Ham, vindt het een belangrijke stap: ‘Hiermee neemt de sector verantwoordelijkheid. Met deze certificering willen we een beweging op gang brengen die het anders doet.’

De brancheorganisatie vertegenwoordigt meer dan 2.000 leden die samen goed zijn voor ongeveer 75 procent van de Nederlandse consumentenbestedingen online. 8 op de 10 Nederlanders koopt wel eens iets online. Voor een succesvolle transitie naar een circulaire economie, is het daarom belangrijk dat de manier van online winkelen verduurzaamt.

Afgelopen periode deden 11 webshops mee aan de pilot en op 11 april werd de certificering officieel gelanceerd. Webshops die de duurzaamheidscertificering willen behalen, moeten voldoen aan zes duurzaamheidsthema’s: Strategie, circulaire economie, productaanbod, verpakken, bezorgen en retouren. Deze thema’s zijn samen met de sector en verschillende milieuorganisaties, zoals Stichting Milieukeur, ontwikkeld.

Op 11 april werd het duurzaamheidscertificaat officieel gelanceerd en haalden 11 webshops het certificaat.

Hiermee wil Thuiswinkel.org webshops aanmoedigen en handvatten geven om te verduurzamen. Met deze certificering laat de belangenvereniging zien dat de sector onderdeel wil zijn van de oplossing van de klimaatuitdagingen. ‘Het uiteindelijke doel is dat bedrijven in actie komen en hun bedrijfsvoering verduurzamen op alle fronten. Het doel is een beweging waar steeds meer e-commerce bedrijven zich aansluiten.’

‘Binnen ieder thema verzamelt een webshop bewijslast waarmee ze laten zien dat ze voldoen aan de eisen binnen een thema. Zo moeten ze een duurzaamheidsstrategie opstellen en hier de voortgang van monitoren. Ook wordt er gekeken naar het productaanbod. Bieden ze al een circulaire dienst aan, zoals reparatie of huur van producten of diensten? Dit wordt onafhankelijk getoetst.’

De consument kan aan de certificering zien dat de webwinkel op verschillende thema’s met verduurzaming bezig is. ‘Onderzoek laat zien dat consumenten duurzaamheid belangrijker vinden, hiermee laten we zien dat de sector haar verantwoordelijkheid neemt. Dit certificaat moet het voor consumenten overzichtelijker maken een duurzamere keuze te maken.’

Hier vind je meer over de certificering.

Dat gaat niet alleen over waar producten vandaan komen, maar ook over hoe een webshop deze vervolgens verpakt en vervoert. Ten Ham legt uit dat het voor webshops nog veel moeite kost om gegevens boven water te krijgen. ‘Je wilt weten waar grondstoffen vandaan komen en hoe die zijn gewonnen. Hiervoor heb je de hele keten nodig, daarom is het zo goed dat onder andere Bever en de Bijenkorf het gesprek hierover aangaan. Want soms is het lastig na te gaan waar producten of grondstoffen vandaan komen. Ze moeten uiteindelijk ergens beginnen. Samenwerking binnen de keten om te verduurzamen is essentieel.’

Op het verpakken en vervoeren hebben webshops zelf weer meer invloed. Zo hebben de eerste 11 webshops een plan opgesteld om CO2-uitstoot door vervoer te verminderen. ‘Dit kan gaan om groenere voertuigen of optimaliseren van bezorgroutes. Maar ook op het gebied van verpakkingen verduurzamen de webshops, in de certificering laten ze zien dat ze zo min mogelijk lucht vervoeren. Dat lijkt misschien een kleine ingreep, maar als dit bij alle pakketjes gebeurt, maakt dit heel veel impact.’

Volgens Ten Ham staat het als een paal boven water dat we anders moeten kijken naar hoe we met grondstoffen omgaan. ‘Door de klimaatuitdagingen die nu op ons afkomen, moeten we een omslag maken. De tijd van gemak en alleen maar groeien door meer te verkopen is voorbij. We moeten naar een systeem waar we de planetaire grenzen respecteren.’

Hoe die groene groei er volgens haar er dan uit moet zien? Ten Ham geeft direct toe dat dit een complex onderwerp is. ‘Duurzame groei gaat er voor mij over dat je weet wat je verkoopt en consumenten beter informeert. Het is tijd dat we als sector onze verantwoordelijkheid nemen en verduurzamen. We willen naar circulaire businessmodellen die de impact op de aarde verminderen.’

‘Betere informatie gaat ons hierbij helpen, als je inzichtelijk maakt dat iemand meer betaalt voor een trui die langer meegaat, zijn mensen bereid te betalen. Ik pleit daarom voor een open Europees dataplatform, want meer transparantie in de keten kan zorgen voor meer duurzaamheid. Met een digitaal product paspoort kunnen consumenten in één oogopslag alle stappen in de keten volgen.’

Zo zijn er volgens Ten Ham steeds meer webshops die al bezig zijn met circulaire businessmodellen. Hierbij noemt ze Bever, waar ze producten repareren en hierdoor zorgen dat spullen langer meegaan. Ook Decathlon biedt meer reparatie aan en koopt gebruikte artikelen terug om ze weer aan te bieden als tweedehands product. Ten Ham: ‘Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, het gaat erom dat we bezig gaan met een omslag. En zo’n transitie kost gewoon erg veel tijd, maar we moeten wel nu aan de gang. Klimaatneutraal in 2050 blijft nog steeds het doel.’

Volgens Ten Ham is het belangrijk dat de overheid niet-duurzame producten minder aantrekkelijk maakt, zoals bijvoorbeeld Frankrijk doet met een boete op wegwerpfashion. ‘Ook zou het goed zijn als de overheid duurzaam gedrag stimuleert. Schaf bijvoorbeeld de btw op reparatie af.’

Het uiteindelijke doel is om de certificering op te schalen. Niet alleen op het gebied van het aantal webshops en de thema’s, maar ook over de landsgrenzen. Ten Ham: ‘We blijven natuurlijk met de markt in gesprek en blijven de laatste ontwikkelingen volgen. Ook komen er nog nieuwe thema’s bij zoals energie en sociaal. Met deze certificering lopen we nu voorop in Nederland, maar we slagen pas echt als we vanuit de EU allemaal op dezelfde manier over duurzaamheid praten. Daar geven we met deze certificering een voorzet op. België toont al interesse, vanuit daar willen we verder bouwen.’