Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!

Witgoedbrigade maakt repareren makkelijker

Wist je dat er ieder uur zo’n 60 wasmachines in Nederland op de afvalberg belanden? Zonde! Want veel van deze apparaten kunnen met een – vaak kleine – reparatie nog jaren mee. Alleen, ervaren consumenten reparatie als lastig. Het is makkelijker om een nieuwe te kopen. Dat is waar de Witgoedbrigade komt kijken. Tako Johannesma, oprichter van het witgoed reparatieplatform legt uit. ‘Wij maken repareren makkelijker.’

‘Veel particulieren hebben een minder positieve ervaring met witgoed reparaties. Mensen blijven hele dagen thuis voor monteurs die soms niet komen opdagen. Of de reparatie pakt veel duurder uit dan mensen verwachten. Ook ontbreekt het vaak aan garantie op een reparatie. Allemaal zaken waarvan je denkt: ‘Dat moet toch beter kunnen?’’


Tako Johannesma

En zo ontstond het idee voor het platform Witgoed Brigade. Hier vinden particulieren ervaren en gecertificeerde reparateurs die voor een vaste all-in starttarief langskomen, originele onderdelen gebruiken en garantie op de reparatie bieden.

Johannesma: ‘Er zijn heel goede monteurs. Ze zijn alleen niet altijd goed vindbaar en bereikbaar. Via ons platform kun je een monteur zoeken en je reparatie per dagdeel inplannen. Heel simpel.’

Inmiddels heeft het platform al zo’n 150 duizend wasmachines, drogers en vaatwassers gerepareerd. ‘We hebben al 1400 reviews en die zijn super hoog. Dat heeft niemand in de reparatiebranche’, zegt Johannesma. Hoe dat komt daar heeft hij wel een idee bij.

Johannesma: ‘Wij maken repareren transparant en vriendelijk. We hebben een menukaart en een slimme AI-chatbot, waarmee je meteen weet wat een reparatie kost. Je boekt een monteur voor een dagdeel en deze neemt contact op om een tijd te plannen. Zo hoeven mensen niet onnodig te wachten. In de meeste gevallen is het probleem in 30 minuten weer opgelost. En als dat niet zo is, bespreekt de monteur de meerprijs. Voor onderdelen of extra tijd. Ook geven we drie maanden garantie op de reparatie, dat geeft vertrouwen.’

Voordat monteurs via de Witgoedbrigade aan de slag mogen, wordt er uitgebreid kennis gemaakt. Zo legt de oprichter uit. ‘We willen monteurs met een liefde voor het vak. We kijken naar ervaring en certificaten van fabrikanten. Maar ook als monteurs minder ervaren zijn, kijken we of ze via fabrikanten een extra opleiding kunnen volgen.’

Iets anders waar Johannesma naar kijkt zijn samenwerkingen met fabrikanten. ‘Er gaan de komende tijd een hele hoop goede monteurs met pensioen en er is nu al een tekort. Dus hoe gaan we er nu voor zorgen dat jongens en meisjes voor dit mooie vak kiezen?’ Dit kan volgens hem deels met slimme digitale tools en instructies voor minder ervaren monteurs. ‘Monteurs scannen een QR-code op de wasmachine en krijgen zo digitale ondersteuning bij de reparatie van machines Hiervoor zijn we samen met een fabrikant en een Digital Product Platform een pilot aan het opzetten.

Een andere mogelijkheid om het tekort aan monteurs op te vangen, ziet Johannesma in slimme AI-tools. Hiervoor ontwikkelde hij met z´n team een AI chatbot: Bram. Als je hierin je storing en type wasmachine opgeeft, krijg je als eerste instructies hoe deze storing zelf kunt oplossen. ‘Want wist je dat in 20 procent van de gevallen helemaal geen monteur hoeft te komen? Het gaat dan om simpele dingen zoals een knik in de afvoerslang of een verstopte filter. Als het toch niet zelf lukt, krijg je advies om een monteur te laten komen. Hiermee willen we mensen tegelijkertijd bewust maken. Aanschaffen van een nieuwe wasmachine heeft impact.’

‘Bovendien heb je nu met een paar klikken online, morgen een nieuwe wasmachine in huis. Consumenten worden verleid met nieuwe functies zoals zuinigere wasprogramma’s of een stoomfunctie. En hun oude wasmachine? Die belandt in 90 procent van de gevallen op de vuilnishoop. Terwijl je met een reparatie flink wat geld uit kunt besparen en je wasmachine weer een aantal jaar meekan. Maar consumenten kiezen voor gemak en zekerheid. Wij willen laten zien dat repareren ook zekerheid biedt en een prima alternatief is. Want het model – steeds iets nieuws kopen – is niet meer houdbaar.’

Hoe het anders zou moeten volgens hem? ‘Het zou goed zijn als we een soort keurmerk voor refurbished wasmachines krijgen waarin een apparaat zorgvuldig is gecontroleerd. Bij smartphones is een gerefurbished model al veel normaler. Waarom kan dit voor witgoed niet? Ook mag je nu van twee kapotte wasmachines geen onderdelen uitwisselen om één goed werkende te maken. Techniek Nederland pleit om deze wetgeving aan te passen. Hiermee kun je heel veel witgoed van de stort redden. Ook kijken fabrikanten naar andere verdienmodellen zoals betalen voor gebruik in plaats van voor het apparaat. En je ziet dat steeds meer fabrikanten hun garantietermijn verlengen, dus dan loont het om goede apparaten te maken.’

Ook de overheid zou hier een grotere rol in kunnen spelen, meent Johannesma. Niet alleen op het gebied van regels voor producenten. Maar ook om consumenten bewust te maken van hun keuzes. ‘Producenten worden steeds meer op hun verantwoordelijkheid gewezen. Ook Techniek Nederland speelt hier een belangrijke rol in. Tegelijkertijd zou een overheidscampagne gericht op consumenten om te consuminderen of meer te laten repareren of zelf beter te onderhouden een goed idee zijn. Laat nog duidelijker de impact zien.’