Jafix.com biedt hulp bij reparatie van kapotte spullen
Van iets simpels repareren als een tentstok tot veel uitdagender werk, zoals een kapotte droger fiksen. Consumenten die zelf hun spullen willen repareren kunnen hiervoor terecht op Jafix.com. Een online reparatieplatform waar gebruikers en bedrijven reparatiehandleidingen van de meest uiteenlopende producten kunnen maken en met elkaar delen. Sieds Wijnja, oprichter van het platform, legt uit waarom we meer zouden moeten (laten) repareren. En hoe hij dit via zijn platform voor elkaar probeert te krijgen.
Wereldwijd gooien we zo’n 57 miljard kilo aan elektronische apparaten weg, dat komt neer op iets meer dan 7,5 kilo per persoon. Veel van deze apparaten gaan in containers naar Afrika waar de spullen worden gestort of verbrand. ‘Het is voor mensen makkelijker en goedkoper om bijvoorbeeld een nieuw koffiezetapparaat te kopen, dan het te laten repareren’, zegt Wijnja.
Zonde, zo stelt de oprichter van Jafix.com. ‘Soms gooien mensen een koffiezetapparaat weg omdat het lekt, terwijl je dit prima op kunt lossen.’ Dat was voor hem de reden om te starten met Jafix.com. Reparatie verlengt de levensduur van producten en zorgt voor minder grondstoffen gebruik. Producenten hoeven zo geen nieuwe producten in productie te brengen. Wijnja: ‘Met Jafix.com wil ik consumenten hier bewust van maken. Al die nieuwe productie en bijbehorende CO2-uitstoot die je kunt besparen door iets te repareren. Bovendien geeft repareren een gevoel van voldoening. En het is vaak makkelijker dan je denkt.’
Jafix.com is het hulpje dat ik vroeger nooit heb gehad.
Sieds Wijnja
Met schroevendraaier en soldeerbout in de weer
Wijnja sleutelt zelf al van kleins af aan. ‘Gewoon met schroevendraaier en soldeerbout in de weer. Later ging ik m’n eigen synthesizers repareren, daar had ik best wat hulp bij kunnen gebruiken. Jafix.com is eigenlijk het hulpje dat ik vroeger nooit heb gehad.’
Op het platform vinden consumenten handleidingen die zijn geschreven door bedrijven, contentmakers of reparatie enthousiastelingen. De handleidingen geven stap voor stap aan hoe je een apparaat moet fiksen en zijn voorzien van foto’s of filmpjes. Heb je voor een reparatie een onderdeel nodig? Dan linkt Jafix.com hiernaar. ‘We werken vooral samen met contentmakers, maar iedereen die iets heeft gerepareerd kan bij ons een account aanmaken en een handleiding maken. Hiermee willen we consumenten ontzorgen en ze vaker laten denken: ‘oh wacht! Ik kan dit zelf repareren. Ook willen we ze aansporen om apparaten te laten repareren als ze er zelf niet uitkomen. We moeten beseffen dat spullen waarde hebben, ook al is het soms misschien goedkoper om het nieuw te kopen.’
Jafix.com werkt ook samen met andere merken of makers. Bekende winkelketens als Zeeman en Bever. ‘Met deze samenwerkingen willen we nog meer aandacht vragen voor reparatie. We gooien spullen veel te makkelijk weg en dat willen we veranderen. Met Bever hebben we een reparatiehandleiding gemaakt voor het repareren van tentstokken, ik wist zelf niet dat het zo eenvoudig was, dat was echt een eyeopener voor mij.’
Met reparatie voorkomen dat je steeds nieuwe dingen koopt
‘Met Zeeman gaan we handleidingen maken voor het vervangen van een knoop tot uitdagendere dingen als het vervangen van een rits. Ik ben heel blij met deze samenwerking, de textielindustrie is een vervuilende industrie met een enorme footprint. Door meer kleding te repareren hoef je niet steeds iets nieuws te kopen.’
Waarom kun je spullen niet makkelijker repareren? Het pompje van een droger zit verstopt. Hopelijk brengt EU-wetgeving hier verandering in.
Sieds Wijnja
Recent is Jafix.com ook een samenwerking aangegaan met het Utrechtse Meublowski. Deze meubelmakers stofferen en renoveren gebruikte meubels. Wijnja: ‘Ook meubels gooien we veel te makkelijk weg, samen met Meublowski gaan we handleidingen plaatsen. Van simpele reparaties tot bekleding van meubels.’
Recht op reparatie
Wijnja is ervan overtuigd dat producenten hierin ook een belangrijke rol spelen. ‘Mijn droger stopte er laatst mee. Het bleek dat er stof in de pomp zat. Het kost een paar honderd euro om dit te laten repareren, maar voor dat geld kun je ook een nieuwe droger kopen. Ik ben zelf aan de slag gegaan, maar dat was nog een flink karwei. Het apparaat is zo vormgegeven dat dit pompje lastig te bereiken is. Dat vind ik jammer. Waarom plaatsen ze het niet zodat je het makkelijk kunt schoonmaken? Hopelijk gaat de Europese wetgeving voor recht op reparatie gaat hier verandering in brengen.’
Volgens Wijnja kunnen we er niet onderuit dat het anders moet. ‘Ik ben de 50 net gepasseerd en kom uit de tijd dat alles meer en goedkoper kon. Maar hoe we nu met de aarde omgaan, kan dat niet meer. Alle grondstoffen die we uit de grond halen, leidt tot enorme vervuiling. De enige oplossing is minderen. Technologie kan niet alles fiksen. Ik houd ook van nieuwe spullen, maar neem telefoons, de nieuwste modellen worden echt niet heel veel beter. Is het dan echt nodig om iedere 2 jaar een nieuwe aan te schaffen? Je kunt ook de batterij vervangen – dat wordt gelukkig steeds makkelijker – dan kun je prima vooruit.’
Wil je ook samenwerken met Jafix.com? Neem dan contact op met Wieds via Jafix.com