Lidl gaat voor refill met Fyllar
Nederlandse supermarkten willen minder wegwerpplastics gebruiken en om dit voor elkaar te krijgen experimenteren ze met hervulbare oplossingen. Ook Lidl gaat voor refill. In tien filialen in Nederland kunnen klanten hun wasmiddel ‘tappen’.
Hoe dat werkt? In een soort koffieautomaat kiezen klanten voor een wasmiddel of wasverzachter en stoppen daarna een high-tech hervulbare zak in de machine die in ongeveer 40 seconden wordt gevuld. Op het scherm van de machine verschijnt hoeveel plastic een klant per refill heeft bespaard: 24 gram.
‘Je bespaart al plastic vanaf de eerste keer hervullen. Een huishouden van vier personen gebruikt zo’n 16 flessen wasmiddel per jaar, die heb je nu allemaal niet meer nodig. Om klanten te verleiden om voor hergebruik te kiezen, geven we ze korting’, legt Joska Sesink van Lidl Nederland uit. Sesink werkt bij Lidl aan het terugdringen van wegwerpplastic. Het doel? 30 procent minder in 2025 ten opzichte van 2017. Sesink: ‘We zitten nu op 25 procent en besparen hiermee zo’n 4 miljoen kilo plastic per jaar.’
Knoeivrij met een slimme dop
Sesink legt uit dat Lidl de tendens naar refill wil doorzetten en daarom in oktober de pilot met Fyllar startte. Deze start-up uit het Brabantse Best, een plaatsje onder de rook van Eindhoven, ontwikkelde het hervulbare systeem. Het geheim? Knoeivrij en een slimme dop, vertelt Pam Boerdonk van Fyllar. ‘Anders dan bij een koffiemachine hoeft er bij onze machine geen druppelbakje onder.’
Dat werkt als volgt: als een klant de high-tech zak in de machine klikt, komt er een tuit naar beneden die via de slimme dop vult. ‘Consumenten kunnen de gevulde zak pas weghalen als het systeem klaar is met vullen. Zo blijft alles schoon. Het enige wat je hoeft schoon te maken is het touchscreen van het apparaat.’
28 keer hervullen!
De slimme dop houdt bij wat er in de zak gegaan is en hoe vaak een klant terugkomt. Sesink: ‘De pilot loopt nu twee maanden en we zien dat de eerste mensen terug beginnen te komen.’ In Engeland, waar Fyllar ook een pilot met Lidl draaide, kwam meer dan de helft terug om wasmiddel bij te vullen. ‘Er is zelfs iemand 28 keer teruggekomen om bij te vullen.’
Ondanks het succes in Engeland kostte het Sesink nog heel wat moeite om Lidl Nederland te overtuigen van de pilot. ‘In het verleden hebben we hervulstations gebruikt voor noten, dat werd altijd een zooitje. Het idee is dat het meer moeite kost om alles schoon en netjes te houden. Maar dat is met dit systeem niet waar.’
Systeemverandering nodig voor refill
Op dit moment biedt Lidl alleen hun eigen merk wasmiddel aan in het hervulbare systeem. Maar zou het ook mogelijk zijn om dit op grote schaal en voor andere merken wasmiddelen toe te passen? Sesink: ‘Fabrikanten zijn gewend om wasmiddel in wegwerpflessen te stoppen, daar is het hele proces op ingericht. Dit aanpassen vraagt een systeemverandering. Wij doen dit nu met onze eigen leverancier. Maar om het echt op te schalen, is veel meer volume nodig.’
Boerdonk knikt en vult haar aan: ‘Fabrikanten of merken zijn huiverig dat ze zichtbaarheid verliezen in de schappen met herbruikbare oplossingen. Maar onze zakken kun je met ieder merk bedrukken. Bovendien kunnen er ook andere producten in. We voeren gesprekken over meer van dit soort pilots, zo hopen we steeds meer op te schalen.’
Dit artikel is een uitwerking van een deelsessie tijdens de Reusable Packaging Fair. Op deze conferentie voor duurzame verpakkingen met 500 inschrijvingen en ruim 20 goede voorbeelden presenteerden Lidl en Fyllar hun pilot.