Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!

‘Van natuurlijk looien van leer tot volledig recyclebare stoelen. Dit is hoe Vitra in 2030 klimaatpositief wordt’

Na het vieren van het eenjarig bestaan van de Vitra Circle Store, waar onder andere showroommodellen van het Zwitserse meubelmerk Vitra een tweede leven krijgen, staat de volgende mijlpaal alweer voor de deur. In januari verhuist het kantoor van Vitra Nederland naar een nieuw – duurzaam label A – pand in de Houthaven in Amsterdam. Hiermee zet het meubelbedrijf een volgende stap in hun doelstelling: geen netto uitstoot meer in 2030. 

Volgens Maarten Kruithof, van Vitra Nederland is het een ambitieuze doelstelling, maar wel een waar de meubelfabrikant al lang aan werkt. “Voor Vitra is duurzaamheid een basishouding. Zo produceren we 95 procent van onze producten binnen Europa. We kiezen voor leveranciers zo dicht mogelijk bij onze productlocatie. Zo verkleinen we onze carbon footprint.” 

In de Circle store verkoopt het meubelmerk showroommodellen en meubels uit een terugnameprogramma van bijvoorbeeld kantoren. Het Circle-concept begon vijf jaar geleden met de eerste winkel in Brussel, niet veel later volgde Frankfurt en een jaar geleden opende de eerste vestiging in Nederland. “In Nederland is circulariteit al langer een thema, zeker in de kantoorwereld. We zien dit ook steeds meer in de consumentenmarkt terugkomen. Wij geloven in levensduurverlenging van onze producten. De Circle store is een platform waar we die meerwaarde kunnen creëren. We geven niet voor niets 10 tot 30 jaar garantie. Bijvoorbeeld op meubels die 5 jaar in een kantoor hebben gestaan, maar waar verder niets mis mee is. Ook krijgen showroommodellen via de Circle shop een tweede leven.”

In de jaren negentig was er nog geen goed alternatief voor glasvezel, wat toen nog niet te recyclen was. Wij hebben toen – om een statement te maken – een van onze bestsellers gemaakt van glasvezel, uit de collectie gehaald.”

Stevige beslissing: bestseller uit de collectie

Om de eigen duurzaamheidsdoelstellingen te halen, werkt de meubelketen met 95 procent gerecycled aluminium, omdat je hiervoor maar vijf procent van de energie nodig hebt ten opzichte van nieuw aluminium. Vitra haalt hout uit Europese productiebossen en controleert grondig waar het tropische hout vandaan komt. “We zijn overgestapt op palissanderhout uit Bolivia. Dit komt uit een beschermd gebied waar niet zomaar wordt gekapt. Er is een herbebossingsprogramma en alles wordt zo verantwoord mogelijk gedaan.” 

Kruithof legt uit dat Vitra altijd zoekt naar alternatieve duurzamere materialen en als die er niet zijn, wordt de productie stopgezet. “Dat is in het verleden een aantal keer gebeurd. In de jaren negentig was er nog geen goed alternatief voor glasvezel, wat toen nog niet te recyclen was. Wij hebben toen – om een statement te maken – een van onze bestsellers, gemaakt van glasvezel, uit de collectie gehaald. Dat hebben we met tropisch hout ook gedaan toen we niet konden garanderen dat er geen foute kap tussen zat. Dan nemen we het ook niet op in onze collectie.” 

Het looien van leer is traditioneel een zeer chemisch proces, wij hebben hier een natuurlijke manier voor gevonden die veel minder milieubelastend is. We looien leer nu met olijfbladeren die anders verbrand zouden worden. Zo geven we een afvalstroom een nieuwe functie.

Leer looien met olijfbladeren

Maar waarom kan een meubelfabrikant die claimt duurzaam te zijn niet helemaal zonder tropisch hout? Kruithof: “We zijn een designmerk met klassiekers. Sommige materiaaluitvoeringen zijn gekoppeld aan het ontwerp. Neem een schilderij van Mondriaan. Is dat nog wel een Mondriaan zonder primaire kleuren? Tegelijkertijd kijken we wel waar we een materiaalswitch kunnen maken of hoe we het proces kunnen verduurzamen. In het geval van tropisch hout importeren we alleen duurzame bosbouw.”

Ook naar Europees hout kijken ze bij Vitra met een kritische blik. Zo wordt het hout niet langer gerookt en wordt uitsluitend waterdragende beits gebruikt. “Bij het roken van hout wordt ammonia gebruikt omdat dit het milieu negatief belast doen we dat niet meer. We gebruiken nu waterdragende beits, een veel schoner alternatief. Hetzelfde zie je gebeuren bij het looien van leer. Traditioneel is dat een zeer chemisch proces waar we een goed alternatief voor hebben gevonden: we looien het leer nu met olijfbladeren. Dit is een natuurlijk, veel minder milieubelastend proces dat we vorig jaar hebben ingevoerd.” 

“Het mooie van dit proces”, gaat Kruithof enthousiast verder “is dat die olijfbladeren loskomen bij de oogst van de olijven. Normaal worden deze verbrand en dat stoot weer co2 uit. Wij geven iets dat wordt gezien als afval dus weer een nieuwe functie.”

De Tip Ton RE is gemaakt van plastic huisvuil van consumenten. De stoel is van volledig gerecycled kunststof en deze stroom importeren we niet uit bijvoorbeeld China, maar komt uit Duitsland. En omdat deze lijn uit één materiaal bestaat is deze ook nog eens volledig te recyclen.

Sleutelhangers van snijafval

Van afvalstromen weer producten maken, doet Vitra binnen hun eigen bedrijf zoveel mogelijk. Zo maken ze sleutelhangers van het snijafval van leer en bieden ze afvalstromen van aluminium, metaal en kunststoffen goed gescheiden aan. Zo blijft een reststroom zo puur mogelijk en kunnen er weer producten van worden gemaakt. Een goed voorbeeld hiervan is volgens Kruithof: “De Tip Ton RE is gemaakt van plastic huisvuil van consumenten. De stoel is gemaakt van volledig gerecycled kunststof en deze stroom importeren we niet uit bijvoorbeeld China, maar komt uit Duitsland. En omdat deze lijn uit één materiaal bestaat is deze ook nog eens volledig te recyclen.” 

Volgens Kruithof zoeken de productmanagers van Vitra constant naar nieuwe producten of innovaties die minder impact hebben op de omgeving. “Ook kijken we naar onze eigen gebouwen, waar daken vervangen moeten worden, plaatsen we zonnepanelen. In Zwitserland hebben we een eigen lab waar we prototypes aan allerlei tests kunnen onderwerpen. Hierin maken we altijd keuzes voor de lange termijn. We willen dat een product niet alleen duurzaam is, maar ook lang meegaat.” 

Landbouwgrond voor bioplastic of voedsel?

Zo is er ook een discussie gaande over het gebruik van bioplastics. Kruithof is hier zelf vrij duidelijk in: “Voor het produceren van bioplastics gebruik je grond en gewassen die anders zouden worden gebruikt voor het verbouwen van voedsel. Zo lang er mensen hongerlijden, kunnen we niet concurreren met landbouw. We zetten volledig in op het gebruik van gerecycled plastic. Hierin nemen we de totale footprint in mee. Want het kan niet zo kan zijn dat gerecycled plastic een hogere co2-uitstoot heeft dan nieuw plastic. Wij proberen dit nu allemaal in kaart te brengen en hier heel transparant over te zijn.” 

Over Maarten

Maarten Kruithof werkt als Head of Sales Home & Vitra Circle voor Vitra Nederland. Naast zijn interieur opleiding volgde hij ook Sales Talent & Succession Management programma bij ESMT Berlin (Business School). Kruithof is een ondernemende en creatieve geest. Duurzaamheid staat bij hem centraal. Zo heeft hij bijgedragen aan een succesvolle opstart van Vitra Circle Store in Nederland.

Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!