Circulaire businessmodellen voor consumenten
De afgelopen jaren ontstonden talloze manieren om circulaire vormen van consumeren te stimuleren. Denk aan circulaire businessmodellen waar ondernemers extra dienstverlening aanbieden om de levensduur van producten te verlengen. Of een model dat consumenten stimuleert grondstoffen te hergebruiken. Maar wat zorgt ervoor dat het ene businessmodel wel aanslaat en het andere niet?
Daar proberen de onderzoekers van Populytics in deze studie achter te komen. Zo onderzoeken ze de effecten van verschillende gebruiksvoorwaarden om inleveren van een product na gebruik te stimuleren. Zo draagt deze studie bij aan de ontwikkeling van verschillende circulaire bedrijfsmodellen door aan de hand van discrete keuze-experimenten (DCE) voor drie verschillende producttypes de gedragseffecten van consumenten in kaart te brengen.
Met de resultaten uit deze studie proberen de onderzoekers een gedetailleerd overzicht te krijgen van de klantenvoorkeuren voor nieuwe circulaire bedrijfsmodellen in de Nederlandse context.
Download het onderzoek hier:
Welke aspecten van circulaire businessmodellen zijn acceptabel voor consumenten?