E-commerce
In de ketens die van belang zijn voor consumptiegoederen, speelt E-Commerce een steeds grotere rol. Om de uitstoot van CO2 binnen deze ketens te verminderen en de verspilling van verpakkingen tegen te gaan, wordt er ingezet op meer online koop en verkoop d.m.v. een brancheverduurzamingsplan 2019-2023, gericht op circulaire verpakkingen. Hiernaast worden er verschillende pilots uitgevoerd. Hieronder een aantal voorbeelden.
- Bewustbezorgd
Consumenten kunnen hun pakketje duurzaam en goedkoop laten bezorgen. De online rekentool helpt webwinkels om hun logistiek gemakkelijk verduurzamen én kosten reduceren.
- Return on returns
Zonder retouren geen e-commerce. Maar hoe haal je maximale waarde uit geretourneerde producten? De meeste retourgoederen in Nederland gaan terug op voorraad (70 – 80%). Het overige deel krijgt meestal een nieuwe bestemming (tweedehands of tweedekans). Slechts 4% moet worden afgewacht. Er zijn nog veel kansen voor webwinkels om hun proces te verbeteren om de verkoop als nieuw te verbeteren. De overheid moet hierin haar wet op Koop of afstand nog eens goed onder de loep nemen. Lees hier het onderzoek.
- Een duurzame productkeuze
Hoe krijgen webwinkels en consumenten makkelijk inzicht in welke producten duurzaam zijn? In samenwerking met Fairify ontwikkelt Thuiswinkel een makkelijke handleiding voor een duurzame productkeuze.
- Verpakkingen: Minder verpakkingen en minder lucht in de verpakkingen
De gemeenten in Nederland gaven, tijdens covid-19, een sterk signaal af: Er is een oud papier overschot. In samenwerking met het KIDV Brancheplan onderzoekt thuiswinkel.nl hoe verpakking voor e-commerce verminderd kan worden. Daarbij onderzoeken ze of de omvang van bestaande verpakkingen verminderd kan worden door de hoeveelheid lucht in de verpakking te verminderen.
- Consumentenvoorlichting: Hoe denkt de consument over duurzaam online winkelen?
In 2020 heeft thuiswinkel.nl een onderzoek gedaan naar de houding van consumenten ten opzichte van duurzaam online winkelen. In 2021 loopt een verkenning hoe er meer kennis en bewustwording bij de consument gecreëerd kan worden over een duurzame keuze en online winkelen.
- Trekker: Thuiswinkel.org en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- Meer informatie: www.bewustbezorgd.org
Circulaire consumptiegoederen zijn een noodzaak om grondstoffen hoogwaardig in de gebruiksfase te houden. Daarmee kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan het tegengaan van de klimaatverandering en het behoud van biodiversiteit. Samen met de andere leden van het transitieteam zet ik mij daar graag voor in!
– Henk Dillingh
Doe mee!
Ook voor jouw onderneming biedt de circulaire economie kansen. Nieuwe businessmodellen, een andere manier van ontwerpen en nieuwe samenwerkingen in de keten zorgen onder meer voor een efficiënter gebruik van grondstoffen. Circulair is de toekomst, dus doe mee!