Pieter Pot is een online supermarkt, met enkel verpakkingsvrije boodschappen in het assortiment. Pieter Pot verkoopt zijn producten in herbruikbare potten. Ze leveren gevulde potten bij de consument thuis en nemen lege potten mee terug. Lege potten worden gewassen en opnieuw gevuld.
Sector:
Detailhandel food
Organisatie:
Pieter Pot
Ketenpositie:
Ketenregisseur / retailer
Ontwikkelfase:
Opschalend
Handelsgebied:
Nationaal + Vlaanderen
Als we echte impact willen maken, moet duurzaam ook aantrekkelijk zijn!
– Jouri Schoemaker
Waarom gestart?
Menig consument staat wel eens stil bij de vraag of zo’n overweldigende hoeveelheid verpakkingen in de supermarkt wel nodig is, vanuit die vraag zijn de oprichters van Pieter Pot ook begonnen. Hun doel is om te laten zien dat verpakkingsvrij boodschappen doen mogelijk is en daarmee willen ze systeemverandering bewerkstelligen in de keten. Dit doen ze met een duidelijke visie: duurzaamheid aantrekkelijk maken, door het gemakkelijk te maken. Zo kan de consument de duurzame keuze maken, zonder in te leveren op comfort.
Hoe het werkt
Pieter Pot verkoopt zijn verpakkingsvrije boodschappen in herbruikbare glazen potten. De klant betaalt statiegeld per pot en Pieter Pot neemt de lege potten mee terug om ze te wassen en opnieuw in te zetten.
Bovenstaande afbeelding beschrijft de logistieke keten van Pieter Pot.
- De potten worden gevuld bij de producent of gevuld op een van de vullocaties (sociale werkplaatsen), die daarvoor gecertificeerd zijn.
- De potten worden vervoerd naar het warehouse.
- Een last-mile delivery service vervoert de potten naar de klant via hun distributienetwerk.
- De klant levert haar lege potten weer in. Deze komen uiteindelijk weer in het warehouse van Pieter Pot. Daar worden ze gewassen.
- Vervolgens gaan de potten weer naar een producent of vullocatie.
Wat het oplevert
Business model
Schaalgrootte om te verdienen
Doordat Pieter Pot in tegenstelling tot gangbare online supermarkten ook de potten weer ophaalt en laat wassen, is het uitdagender om concurrerend te zijn. Om deze reden heeft Pieter Pot schaalgrootte nodig om aan het duurzame model te verdienen. Momenteel heeft het bedrijf meer dan 70.000 klanten.
Producten worden in grote hoeveelheden ingekocht en in potten verkocht aan de klant. De operationele kosten zitten in de marge per order.
Impact
Systeemverandering in de keten
Naast de evidente materiaalbesparing en CO2-besparing die verpakkingsvrije boodschappen opleveren, maakt Pieter Pot een nog grotere impact op ketenniveau. Zo bewerkstelligen zij systeemverandering bij voedingsmiddelenbedrijven. Recentelijk heeft Kraft Heinz haar keten aangepast aan Pieter Pots circulaire verpakkingssysteem. Vanaf nu leveren zij De Ruyter Hagelslag en Brinta havermout in big bags, ter vervanging van 1500 pakken hagelslag en 1200 pakken Brinta.