EU stemt voor verbod op vernietigen onverkochte kleding
In een update van regels voor duurzaam ontwerpen hebben het Europees Parlement en de Raad van Europese Unie voor een verbod op het vernietigen van onverkochte schoenen en kleding gestemd.
Met deze nieuwe regels wil de EU de kledingindustrie verduurzamen. In de nieuwe regels mogen grote kledingbedrijven geen onverkochte kleding, kledingaccessoires en schoenen meer vernietigen. Van de 900 miljoen kledingstukken die jaarlijks op de markt komen, blijft zo’n 6 procent onverkocht achter. Naar schatting gaat dit om 11 tot 32 miljoen onverkochte kledingstukken die worden vernietigd. Zo bleek uit onderzoek van de Raad voor Leefomgeving en infrastructuur. Grote bedrijven krijgen 2 jaar de tijd om hun bedrijfsvoering aan te passen en middelgrote kledingbedrijven zes jaar.
Ook komen er aanvullende regels om producenten al bij het ontwerp stil te laten staan bij het einde van het gebruik van een product. Zo moeten producten langer meegaan en moeten ze makkelijker te repareren zijn. Als dat niet meer mogelijk is, moet het makkelijker worden om producten te recyclen. Volgens de EU gebeurt dat nu nog te weinig en worden producten niet ontworpen om lang mee te gaan.
Bewustere keuzes maken met productpaspoort
De EU geeft hierbij prioriteit aan een aantal productcategorieën. Dit zijn: ijzer, staal, aluminium, textiel (vooral kleding en schoenen), meubilair, banden, schoonmaakmiddelen, verf, smeermiddelen en chemicaliën. In deze productcategorieën wil de EU naar digitale productpaspoorten. Hierin staat nauwkeurige en actuele informatie over productie en herkomst. De bedoeling is dat consumenten hierdoor over betere informatie beschikken en zo bewustere keuzes kunnen maken.
‘Het is tijd om een einde te maken aan het model van ‘neem, maak, gooi weg’. Dat is schadelijk voor onze planeet, onze gezondheid en onze economie’, zegt het Italiaanse parlementslid Alessandra Moretti en schreef mee aan deze regels. Verder geeft ze aan dat het tijd wordt dat duurzame producten de norm worden. ‘Producenten moeten producten ontwerpen op een manier die voor iedereen goed is. Ze moeten onze planeet en het milieu beschermen. Al deze regels gaan hiervoor zorgen. Verder zorgt een verbod op vernietiging van onverkochte kleding en schoenen voor een verschuiving hoe fast–fashion hun producten produceert.’